Sök:

Sökresultat:

541 Uppsatser om Gränsöverskridande etablering - Sida 1 av 37

Lidls etablering.Hot eller nya möjligheter? : En fallstudie om konkurrenssituationen i NynÀshamn

Detta uppsatsarbete gÄr pÄ att beskriva situationen i NynÀshamn efter Lidls etablering i kommunen. Före Lidls intrÀde pÄ svenska marknaden förekom oro och diskussioner om varuhuskedjan Lidl som fortsÀtter i media. Uppsatsen tar förhÄllanderna i NynÀshamn som utgÄngspunkt för att dels studera om Lidl innebÀr nÄgot hot mot inhemska livsmedelbutiker, och dels för att undersöka hur konsumenterna i NynÀshamn stÀller sig till varuhuskedjans etablering i kommunen..

Statushistorier Invandrares etablering pÄ arbetsmarknaden ur ett statusperspektiv

Syfte med denna studie Àr att beskriva hur akademiker med invandrarbakgrund frÄn Mellanöstern upplever sina möjligheter till en etablering pÄ den svenska arbetsmarknaden. Vi vill utifrÄn deras berÀttelser se hur de upplever och hanterar sin status i Sverige, men ocksÄ i ursprungslandet, det vill sÀga de lÀnder personen vuxit upp i. Vi vill Àven se vilka konsekvenser denna etablering och statusförÀndring leder till för ett begrÀnsat urval akademiker med invandrarbakgrund.FrÄgestÀllningar:- Hur beskriver invandrande akademiker sin status i Sverige och i ursprungslandet?- Hur hanterar de sin status i de olika lÀnderna och eventuellt skillnaden dÀr emellan?- Hur upplever invandrade akademiker sin etablering pÄ den svenska arbetsmarknaden?.

Hotet utifrÄn : utlÀndska lÄgprisaktörers etablering pÄ den svenska dagligvarumarknaden

Den svenska marknaden för dagligvaror har lÀnge varit ohotat och nÄgra fÄ aktörer harvarit dominerande. Under senare Är har dock konkurrensen ökat i och med att nyautlÀndska lÄgprisaktörer har börjat etablera sig i Sverige. Denna etablering har lett till attde stora svenska aktörerna har agerat och en prispress har börjat. För att försvara sinapositioner har företagen börjat producera egna mÀrkesvaror, centraliserat sin verksamhetoch utvecklat nya koncept. De har pÄ detta sÀtt stÄtt sig ganska bra i den nyakonkurrenssituationen och lyckats stÄ emot trycket denna gÄng..

Etablering i Dubai. En fallstudie om en svenskbanks möjligheter pÄ en marknad med en stark vÀxande ekonomi

VÄrt syfte i denna uppsats Àr att undersöka om Dubai kan vara en potentiell marknad för Swedbank och detta kommer att göras genom en jÀmförelse med etableringsprocessen i Kina. Vi vill Àven poÀngtera att vi genom denna undersökning kommer fokusera pÄ sökningsfasen som Àr början pÄ ett företags ingÄngsfas pÄ en ny marknad. DÀrefter Àr vi intresserade att ta reda pÄ de möjligheter som marknaden och dess aktörer erbjuder, vilket i sin tur leder till en ny fas, dvs. projektfasen. Vi har med denna uppsats kommit fram till att Dubai har en stor potential för bankbranschen vid en etablering dÄ man bland annat kan vara en del av frizon med full Àgandekontroll.

Etablering i Baltikum - Case OM HEX

Syftet med uppsatsen Àr att analysera OMHEX utveckling och integrering pÄ den baltiska marknaden och utifrÄn etablerade modeller utveckla en specifik modell för OMHEX. Vi hart valt att angripa vÄrt Àmne genom att göra en fallstudie. VÄrt empiriska material bygger pÄ intervjuer med OMHEX och utgör stommen för vÄr analys. Empirin har testats mot befintliga teorier och modeller för sedan kompletteras och utvecklas till en, för caset, specifik modell. Befintliga teorier och modeller rÀcker inte till för att förklara OMHEX etablering och integrering av den baltiska marknaden.

Invandrares etablering pÄ arbetsmarknaden i Norrbotten

Vi stÄr inför en generationsvÀxling pÄ arbetsmarknaden dÄ mÄnga av de som arbetar idag kommer att gÄ i pension inom nÄgra Är. Detta kommer att innebÀra att det blir en brist pÄ arbetskraft i vÄrt samhÀlle. Invandrare utgör idag en stor del av invÄnarna i Norrbotten och studier visar pÄ att det Àr ofta svÄrt för dem att fÄ arbete. En snabbare arbetsmarknads- etablering för invandrare skulle vara av största vikt dÄ de kommer att behövas pÄ arbetsmarknaden för att fylla det gapet som kommer att uppstÄ. UtifrÄn detta perspektiv har jag undersökt invandrares etablering pÄ arbetsmarknaden i Norrbotten.

I ljuset av etableringsreformen - har insatserna ökat nyanlÀnda flyktingars förutsÀttningar för etablering pÄ den svenska arbetsmarknaden?

Syftet med studien var att undersöka huruvida etableringsreformen förbÀttrat nyanlÀnda flyktingars förutsÀttningar för etablering pÄ arbetsmarknaden samt om Arbetsförmedlingens insatser ökat nyanlÀnda flyktingars förutsÀttningar för etablering pÄ arbetsmarknaden. Studien bygger pÄ insamlad statistik samt intervjuer som belyser nyanlÀnda flyktingars arbetsmarknadsmÀssiga situation före samt efter reformens införande inom etableringsuppdraget i JÀmtlands lÀn. Resultatet visar att 24 mÄnader efter reformens införande har nyanlÀnda flyktingars förutsÀttningar inte ökat markant pÄ arbetsmarknaden i JÀmtlands lÀn. Dock har Arbetsförmedlingens insatser inom etableringsuppdraget koncentrerats och förutsÀttningar finns i allt högre grad för etableringsuppdragets framgÄng samt lika behandling nationellt. Studiens slutsats Àr att insatserna inom etableringsuppdraget samt den snabba kontakten med Arbetsförmedlingen kan anses förbereda nyanlÀnda inför etablering pÄ arbetsmarknaden.

Motiv till etablering i Moskva - En fallstudie av H&M och den ryska marknaden

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om det finns en marknad för H&M i Moskva samt vilka motiv som skulle kunna ligga bakom en eventuell etablering av H&M i Moskva. Studiens delsyfte Àr att föra en diskussion kring varför H&M Ànnu inte etablerat sig i Moskva..

IKEAs etablering i Ryssland ur ett nÀtverksperspektiv

Syfte: Syftet med studien Àr att analysera IKEAs etableringsprocess i Ryssland ur ett nÀtverks-perspektiv, för att undersöka hur IKEA har byggt upp/skapat sitt nÀtverk i Ryssland. Avsikten Àr frÀmst att studien ska kunna vara till stöd för andra företag som planerar att etablera sig i Ryssland. Metod: Vi har gjort en fallstudie av IKEAs etablering i Ryssland med utgÄngspunkt frÄn nÀtverksteorin för att visa hur IKEA har byggt relationer och skapat sitt nÀtverk vid etableringen. FrÀmsta analys-verktyget Àr Ghauri och Holstius nÀtverksmodell för etablering i utvecklingsekonomier. Analysen bygger frÀmst pÄ information hÀmtad frÄn intervjuer gjorda pÄ IKEA i Moskva.

Etablering och internationalisering av en produkt pÄ konfektyrmarknaden

Problem: DÄ konfektyrmarknaden Àr vÀlutbredd krÀvs det att företag inom den branschen noga övervÀger hur de vill etablera sin produkt pÄ en ny marknad och hur de ska gÄ tillvÀga vid en internationalisering. Det finns flera olika tillvÀgagÄngssÀtt vid etablering och internationalisering. Uppsatsen beskriver dock företags etablerings- och internationaliseringsprocess utifrÄn utvalda internationaliserings- och etableringsmodeller samt ett antal begrepp.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att beskriva hur företaget Manner har gÄtt tillvÀga med sin etablering i Sverige med hjÀlp av erfarenheter frÄn etableringen pÄ hemmamarknaden och distributörens erfarenhet pÄ den svenska marknaden. Metod: Studien Àr uppbyggd med tvÄ huvudrubriker som Àr etablering och internationalisering. Data som har anvÀnts Àr primÀrdata i form av intervjuer som var semistrukturerade och utfördes bÄde i form av personliga intervjuer, mejlintervjuer och telefonintervjuer.

Etablering av möbelföretag i Sverige : En studie om anpassning och standardisering

Examensarbete, Enterprising and Business Development, Ekonomihögskolan vid LinnĂšuniversitetet, företagsekonomi, 2EB00E, VT 2012Författare: Martin Åkesson och Malin LindqvistHandledare: Lena OlaisonTitel: Etablering av möbelföretag i Sverige: En studie om anpassning och standardiseringBakgrund: Minskade barriĂ€rer mellan grĂ€nser medför att det blir allt lĂ€ttare för företag att förflytta sin verksamhet till andra lĂ€nder genom etablering. EfterfrĂ„gan frĂ„n befintliga kunder och potentiella kunder gör att verksamheten ser möjligheter i att utmana konkurrenter pĂ„ en ny marknad. En marknad som utvecklats pĂ„ grund av minskade barriĂ€rer i och med EU, Ă€r den svenska marknaden. Möbelbranschen i Sverige utmĂ€rks av ett fĂ„tal stora aktörer som historiskt innehar majoriteten av marknadsandelarna. Men dessa marknadsandelar har blivit mindre med Ă„ren och ger plats för nya aktörer pĂ„ marknaden.

LÄgprisbutikers etablering pÄ den svenska dagligvarumarknaden

Uppsatsen behandlar lÄgprisbutikers etablering pÄ den svenska dagligvarumarknaden. Fokus ligger pÄ dessa butikers intrÀdes- och lokaliseringsstrategier. Eftersom etablering Àr knutet till en mÀngd olika faktorer och för att fÄ en tydlig bild av den rÄdande situationen pÄ den svenska dagligvarumarknaden, liksom i vilken riktning marknaden Àr pÄ vÀg har Àven en marknadsanalys gjorts. Den svenska dagligvarumarknaden har lÀnge karaktÀriserats av internationellt sett höga priser och ett fÄtal stora aktörer. Situationen hÄller dock pÄ att förÀndras i och med lÄgprisbutikernas intrÀde.

Etablering i Tyskland : FramgÄng pÄ vÀgen frÄn Sverige till Tyskland

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur en etablering i Tyskland kan gÄ till och undersöka vilka problem som kan uppstÄ. Vidare Àr syftet att ta fram en lathund som ska hjÀlpa företag med planeringen av sin etableringsprocess. Metod: Uppsatsen har anvÀnt en fallstudie över etableringsprocessen mellan Tyskland och Sverige. PrimÀrdata har samlats in genom kvalitativa intervjuer med respondenter kunniga om etableringsprocessen. Den teoretiska referensramen bestÄr av internationaliseringsprocessen, etableringshinder och kulturella skillnader. Ramen har anvÀnts för att kunna analysera uppsatsens empiri och dra slutsatser. Slutsats: Uppsatsens slutsats Àr att Tyskland erbjuder en marknad med stor potential och det kan konstateras tvÄ sÀtt som Àr vanliga vid etablering i Tyskland.

Med siktet instÀllt pÄ konst : En kartlÀggning av konstnÀrers etablering pÄ marknaden

Studiens resultat tyder pÄ att konstnÀren har bÀst förutsÀttningar till lyckad etablering genom nÀtverk och goda relationer med aktörer bÄde inom- och utanför branschen. Anledningen till detta Àr vikten av sjÀlvstÀndigt arbete, tillsammans med beroendeförhÄllandet till kunden, dÀr komplexiteten kring vad den konstnÀrliga produkten egentligen Àr, och skapandeprocessen bakom denna, utgör annorlunda förutsÀttningar för en transaktion. Av studiens resultat kan Àven tolkas att dessa nÀtverk till stor del synliggörs genom konststudier pÄ högre nivÄ, dÀr lÀrare och mentorer spelar en central roll. Vidare klargörs att konstnÀren ej trivs i att inta rollen som entreprenör, dÄ detta tar fokus frÄn skapandeprocessen. .

Etablering av kulturberoende produkter i andra kulturer : Spridning av svensk matkultur

Syftet med den hÀr studien Àr att skapa en modell för att öka förstÄelsen för etablering av kulturberoende produkter i andra kulturer genom att analysera samband mellan spridningsmekanismer, anpassningsmekanismer och upplevelser.DÄ begreppet kultur Àr brett har vi valt att avgrÀnsa studien till matkultur. Anledningen till detta Àr att Àmnet Àr aktuellt i Sverige dÄ regeringen Àmnar marknadsföra Sverige som ett ?matland?. För att Sverige ska betraktas som ett ?matland? krÀvs förstÄelse för etablering av kulturberoende produkter i andra kulturer.För att fÄ ett helhetsperspektiv av hur etablering av kulturberoende produkter gÄr till har empiri insamlats genom verklighetsbaserade exempel samt genom intervjuer med personer inom kultur och matindustrin.Vi har sett att det finns samband mellan spridningsmekanismer, anpassningsmekanismer och upplevelser.

1 NĂ€sta sida ->